nikakim.biz

Salam, saya nak tanya berkenaan loan goverment

Salam
saya nak tanya berkenaan loan goverment.benda berlaku dekat mbe saya.
situasi dia macam ni.
abu seorg cikgu, isterinya jugak cikgu.abu beli rumah guna 100% gomen loan atas nama dia.dan letakkan nama isteri dia sebagai penama. Baru2 ni abu meninggal dunia. Xlama lpas tu isteri dia dapat surat arahan suruh sambung bayar loan suami dia.
Isu skrg kenapa isteri kena sambung bayar sedangkan loan tu 100% atas nma abu. Isteri dia hnya penama. Kenapa insuran xcover ka kalau isteri si mati sama2 keja gomen?
Harap dapat bantu kgsi pandangan..
(Jawapan di komen pertama)
22/03/2018
Facebook: https://www.facebook.com/humaizi88
95 Komen:
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:43
Jawapan:Waris/balu/jabatan dikehendaki menghantar satu salinan sijil kematian yang telah di sahkan ke Bahagian ini secepat mungkin bagi membolehkan Bahagian ini menuntut pampasan insurans dari pihak insurans. Salinan sijil tersebut boleh disahkan di mana-mana pejabat kerajaan/pesuruhjaya sumpah atau balai polis yang berhampiran. Waris/balu juga diminta untuk memberi alamat/no. telefon yang terkini untuk dihubungi.Setelah pihak insurans menjelaskan bayaran pampasan kematian kepada Bahagian ini, barulah akaun pinjaman allahyarham/mendiang akan dikemaskini dan satu notis pemberitahuan mengenai kedudukan akaun pinjaman berbaki debit/kredit akan dihantar kepada waris/balu/jabatan.Bahagian ini hanya akan memulangkan semula geran dan lebihan kredit (jika ada) setelah pihak waris/balu menyerahkan salah satu salinan dokumen berikut :-(i) Surat Perintah Pembahagi Harta, Ordinance (Pembahagian) Harta Pesaka Kecil, 1985 sekiranya harta bernilai kurang dari RM 2,000,000/- atau(ii) Surat Perintah Mahkamah bagi harta bernilai atau lebih RM2,000,000/- atau(iii) Surat Kuasa Pentadbiran (Letter Of Administration) yang dikeluarkan oleh pegawai Pejabat Tanah atau Mahkamah Tinggi atau(iv) Surat Kuasa (Grant Of Probate) yang dikeluarkan oleh Mahkamah TinggiWaris/balu diminta untuk merujuk kepada Pejabat Tanah/Mahkamah Tinggi atau melantik peguam dalam urusan untuk mendapatkan salah satu dokumen tersebut. Salinan dokumen tersebut hendaklah disahkan oleh pegawai Pejabat Tanah/ Mahkamah berkenaan. Waris/balu dinasihatkan untuk terus menghubungi Pejabat Tanah/Mahkamah Tinggi dalam urusan dokumen tersebut tanpa menunggu urusan Bahagian ini selesai memandangkan tempoh pengeluaran dokumen tersebut juga memakan masa. Waris/balu juga dinasihatkan menghubungi Jabatan Perkhidmatan Awam Pencen (JPA-Pencen) bagi urusan pencen terbitan sekiranya berkaitan.
Nor Adhilah Muhammad
28-02-2018, 18:50:43
Tak pernah tahu. Terima kasih atas info yg amat bermanfaat ini
Port Biasa
28-02-2018, 18:50:43
Nur Amirrah Ahmad Dusuki
Siti Juwahir Jumi
28-02-2018, 18:50:43
Iskandar Ismail, for future reference.
Lynn Massor
28-02-2018, 18:50:43
Labalaba Muhamadou
Rabiatul Adawiyah
28-02-2018, 18:50:43
Mohammad Shazli Sufi
Sitifatimah Samat
28-02-2018, 18:50:43
Pencetus Ummah
Siti Nor Hasanah
28-02-2018, 18:50:43
Abu Muhammad Hassan Hakim Noh Nur Aisya Fatima
Nor Faizah
28-02-2018, 18:50:43
Risan Lee bca ni..aritu confius kan pasl rumh yg nma ke 2
Abu Aiman Hakimi
28-02-2018, 18:50:43
Shukor Dyno
Miela Razli
28-02-2018, 18:50:43
B Razli Mila....utk rujukan masa depan....ingat ye!
Ojam Rozam
28-02-2018, 18:50:43
Norazman Abdul Samat
Wan Kamarul Ariffin
28-02-2018, 18:50:43
Tnieey Hashim
Helmi Ramlan
28-02-2018, 18:50:43
Erdayani Hamid
Pejal Othman
28-02-2018, 18:50:43
Dyz Azmn
Nor Haza
28-02-2018, 18:50:43
Lamak Unguterong
Nurlaila Amalina
28-02-2018, 18:50:43
Mohd Hafiz Abd Jalil
Fairul Rasid
28-02-2018, 18:50:43
Siti Nurlaila
Nurliyana Isa
28-02-2018, 18:50:43
Shahful Hazrin
Amor Mie
28-02-2018, 18:50:43
Amor Mie
Suzana Mohd Ali
28-02-2018, 18:50:43
Mohd Shukri Ismail
Sufyan Bakir
28-02-2018, 18:50:43
Good info Tuan.. Mohon share..
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:43
silakan
Farah Eusoff
28-02-2018, 18:50:43
Mohd Hamdi
Redroza AaRzie
28-02-2018, 18:50:43
Saya share ye Tuan
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:43
Silakan
Redroza AaRzie
28-02-2018, 18:50:43
Terima kasih Tuan
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:44
Sama sama
Waja Timur
28-02-2018, 18:50:44
Biasa nyer isteri cuci kaki je masuk rumah...
Fazil Abdul Hamid
28-02-2018, 18:50:44
F
Lokman Abd Aziz
28-02-2018, 18:50:44
Good info and thanks for sharing sir
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:44
Welcome
Sha Juahir
28-02-2018, 18:50:44
Azwan Ahmad
Wali Don
28-02-2018, 18:50:44
Marina Zufar Aimi
Yus Ainul Akmam Yusoff
28-02-2018, 18:50:44
Good info. Mohon share Tuan.
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:44
Silakan
Iman Zueriz
28-02-2018, 18:50:44
Share
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:44
Silakan
Ir Muhammad Uzairi
28-02-2018, 18:50:44
Samsul Kamal, Mohd Rashid Al-Hijri
Ikmal Khamis
28-02-2018, 18:50:44
Dayang Nurfaraheen
Siti Noor Ashikin
28-02-2018, 18:50:44
Terimakasih info Tuan yg mudah difahami.. Mohon share..tuan.
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:44
Silakan
Mohamad Tarmizi Ismail
28-02-2018, 18:50:44
Info terbaik. Mohon share
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:44
Silakan
Rozki Abu Samah
28-02-2018, 18:50:44
Mohon share, tuan.
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:44
Silakan
Rozki Abu Samah
28-02-2018, 18:50:44
Terima kasih
Rashidah Ali
28-02-2018, 18:50:44
Mohon share tuan
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:44
Silakan
Wanie Ateh
28-02-2018, 18:50:44
Mohon share tuan
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:44
Silakan
Wanie Ateh
28-02-2018, 18:50:44
Terima kasih
Nasuha Ibrahim
28-02-2018, 18:50:44
Mohd Muhaimin
Sharifah Roy
28-02-2018, 18:50:44
Akhi Sham
De Afiq Wal Mariam
28-02-2018, 18:50:44
Menarik. Saya share ye tuan
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:44
Silakan
Nur Farhana Ramli
28-02-2018, 18:50:44
Mohd Arif Ismail
Safa Harun
28-02-2018, 18:50:44
macam mana pula kes suami ambil loan kerajaan juga ats nm suami la. isteri tidak bekerja.jika ditakdirkan suami pergi dulu, rumah yg diduduki sekarang mcmmana?adakah isteri kena sambung bayar pinjaman@dah masuk harta pusaka?@ sama je kes seperti di atas?macammana nak tau kalau isteri dijadikan penama?mohon tuan dpt beri penjelasan?
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:44
Jawapan dlm komen pertama
Safa Harun
28-02-2018, 18:50:44
ok terima kasih tuan
Mohd Helmi Bin Yob
28-02-2018, 18:50:44
Ummu Hasya
Noraziah Sulaiman
28-02-2018, 18:50:44
Mohon share tuan
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:44
Silakan
Amira Linda
28-02-2018, 18:50:44
Info yg sngt bermanfaat
Cik Malyatiey
28-02-2018, 18:50:44
Mohon share Tuan
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:44
Silakan
Zareen Zulaikha
28-02-2018, 18:50:44
Iqbal Daxr
Noor Hazwani Aisyah
28-02-2018, 18:50:44
Keyzek Itfocus....baca ni
Maniza Alif
28-02-2018, 18:50:44
Sepatutnya isteri dpt rmh tu pree penghutangkan suami
Zaini Gm
28-02-2018, 18:50:44
Info yg Sgt bmanfaat. Mohon share tuan
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:44
Silakan
Aishah Zainal
28-02-2018, 18:50:44
Mohon copy ye tuan
Ahmad Humaizi Mat Noor
28-02-2018, 18:50:44
Silakan
Ummu Humaira Ahmat
28-02-2018, 18:50:44
Abu Humaira Raimi Hasbullah Kita yg x da kaitan gomen Mcm nei owh????
Majidah Obeng
28-02-2018, 18:50:44
Mun atas nama suami,mun load gomen..automatically x byr..insurance byr...mun combine load ya x pasti bole betayk koh...
Ummu Humaira Ahmat
28-02-2018, 18:50:44
Mekduak Lakibini ginei nk ngeloan gomen kak Majidah Obeng..nak duak2 x dipeira gomen ??
Majidah Obeng
28-02-2018, 18:50:44
X Hal..bank byk k ngeloan umah
Fatehana Leqz
28-02-2018, 18:50:44
Enrique Leqz
Norazman Ibrahim
28-02-2018, 18:50:44
Arahan kerajaan firaun lah tu.
Nuraisyah Fadzil
28-02-2018, 18:50:44
Mohd Zamani... Utk rujukan..
نورازلينا اسماعيل
28-02-2018, 18:50:44
Sejuta Warna Pelangi
Norazizan Bt Mt Jinin
28-02-2018, 18:50:44
Mcmna pulak dgn kereta?arwah suami sbg satu2 penama..adakah isteri boleh menuntut insuran tuk cover?isteri x bekerja..
Erien Luna
28-02-2018, 18:50:44
Tk boleh nk scroll smpai komen pertama. ?
Fatimah Ab Latif
28-02-2018, 18:50:44
Jawapan:Waris/balu/jabatan dikehendaki menghantar satu salinan sijil kematian yang telah di sahkan ke Bahagian ini secepat mungkin bagi membolehkan Bahagian ini menuntut pampasan insurans dari pihak insurans. Salinan sijil tersebut boleh disahkan di mana-mana pejabat kerajaan/pesuruhjaya sumpah atau balai polis yang berhampiran. Waris/balu juga diminta untuk memberi alamat/no. telefon yang terkini untuk dihubungi.Setelah pihak insurans menjelaskan bayaran pampasan kematian kepada Bahagian ini, barulah akaun pinjaman allahyarham/mendiang akan dikemaskini dan satu notis pemberitahuan mengenai kedudukan akaun pinjaman berbaki debit/kredit akan dihantar kepada waris/balu/jabatan.Bahagian ini hanya akan memulangkan semula geran dan lebihan kredit (jika ada) setelah pihak waris/balu menyerahkan salah satu salinan dokumen berikut :-(i) Surat Perintah Pembahagi Harta, Ordinance (Pembahagian) Harta Pesaka Kecil, 1985 sekiranya harta bernilai kurang dari RM 2,000,000/- atau(ii) Surat Perintah Mahkamah bagi harta bernilai atau lebih RM2,000,000/- atau(iii) Surat Kuasa Pentadbiran (Letter Of Administration) yang dikeluarkan oleh pegawai Pejabat Tanah atau Mahkamah Tinggi atau(iv) Surat Kuasa (Grant Of Probate) yang dikeluarkan oleh Mahkamah TinggiWaris/balu diminta untuk merujuk kepada Pejabat Tanah/Mahkamah Tinggi atau melantik peguam dalam urusan untuk mendapatkan salah satu dokumen tersebut. Salinan dokumen tersebut hendaklah disahkan oleh pegawai Pejabat Tanah/ Mahkamah berkenaan. Waris/balu dinasihatkan untuk terus menghubungi Pejabat Tanah/Mahkamah Tinggi dalam urusan dokumen tersebut tanpa menunggu urusan Bahagian ini selesai memandangkan tempoh pengeluaran dokumen tersebut juga memakan masa. Waris/balu juga dinasihatkan menghubungi Jabatan Perkhidmatan Awam Pencen (JPA-Pencen) bagi urusan pencen terbitan sekiranya berkaitan.
Erien Luna
28-02-2018, 18:50:44
Terima kasih puan Fatimah Ab Latif .
Sitie Nur
28-02-2018, 18:50:44
Camne pula kalau rumah loan gov..loan bersama..suami isteri kerja gov..ditakdirkan salah seorang pergi dulu..camne kedudukan loan tu?mohon penjelasan kalau ada yg tahu..
Farhan Arbaei
28-02-2018, 18:50:44
Follow...
Din Sahimi
28-02-2018, 18:50:44
Yos
Farah Nur Fadzil
28-02-2018, 18:50:44
Fahmi Samsudin
Fahmi Samsudin
28-02-2018, 18:50:44
Good info
Adilah Al Izz
28-02-2018, 18:50:44
Zam Zdzz
Ahmad Juan Abu Bakar
28-02-2018, 18:50:44
Mohon share tuan
Ridhwan Halim
28-02-2018, 18:50:44
Slh saorg kna byar juga yg sma joint loan
Raja Erra Raja Erra
28-02-2018, 18:50:44
Maaf Tuan nk btya..adakah seo isteri itu secara automatic adalah Penama...sbb dlm doc insurance tiada disebut nma isteri....sedngkn dlm kontrak aggrmt n Geran nma bsamaCuma pinjmn atas nma suami seo...pohon pnjelasan...
Wan Noorazie
28-02-2018, 18:50:44
minta share

Tinggalkan Balasan

Tên của bạn *
Email *
Cảm nhận *